Správame sa ako rodina, bojujeme ako armáda! To je jeden z mnohých sloganov, ktoré nájdete na múroch a dverách vo firme GEVORKYAN, a.s. vo Vlkanovej neďaleko Banskej Bystrice. Ako kedysi vo fabrikách legendárneho Tomáša Baťu. Tento majú nad hlavným vstupom.
Motivačné heslá, rovnako unikátne metódy radenia a netradičný prístup zakladateľa a majiteľa spoločnosti Artura Gevorkyana k zamestnancom i zákazníkom, privádzajú často ľudí na myšlienku porovnávať ho s ikonou hospodárskeho rozmachu prvej Československej republiky. Čo na to slovenský podnikateľ s arménskymi koreňmi, ktorý vybudoval fabriku patriacu do svetovej extratriedy?
Nepredávame výrobky, ale riešenia
Na pódiu sedia traja muži, traja podnikatelia. Ľubomír Švec, Aleš Šlechta a Artur Gevorkyan. Všetci traja založili a stále vedú úspešné firmy, ktoré začínali z ničoho. Veľká sála vo Vrábľoch je nabitá na prasknutie. Firma Ľ. Šveca tu spoločne s INOVATO, združením inovatívnych firiem, ktoré vedie Ján Košturiak, organizuje seminár Inšpirácia Baťovým systémom riadenia. V okamihu sa ukáže, že traja muži sú nielen manažéri a lídri, ale aj vizionári, rovnako ako Baťa. Hovoria o tom, podľa akých zásad riadia svoju firmu, prijímajú ľudí, vyberajú si spolupracovníkov, riešia krízy a príležitosti, získavajú zákazníkov. Všetky oči v publiku sú nalepené na nich, uši hltajú každé slovo. Spíkri hovoria priamo, bez pozlátok a fráz, vtipne. Ticho v sále by sa dalo krájať. Kde-tu z publika počuť prejavy uznania a súhlasu. Občas smiech. A najčastejšie potlesk. Nálada je priateľská, tvorivá, konštruktívna… dalo by sa povedať – baťovská.
Nepochybne je to najmä tým, že trojica má prirodzenú autoritu, za sebou silné podnikateľské príbehy, na nič sa nehrá. Naopak, Švec, Šlechta a Gevorkyan úprimne a otvorene rozprávajú aj o svojich snoch a plánoch, inšpiráciách.
Čo majú spoločné s Baťom? Platia podľa nich jeho zásady aj dnes, bezmála po 130 rokoch? Prví dvaja si myslia, že áno. Gevorkyan je opatrnejší: „Platia aj neplatia. Keď sme takmer pred 30 rokmi začínali, ľudia si aktívne hľadali robotu a hanbili sa ostať na úrade práce. Makali na sebe a chceli sa uplatniť. Dnes? Odpovedzte si sami.“
Zároveň Gevorkyan konštatuje, že v dnešnej dobe chýba spoločenská úcta k ľuďom, ktorí ako Baťa budujú fabriky celoeurópskeho významu: "Chýba mi tá kultúra, keď prezident Masaryk oslovoval Tomáša Baťu Pan Továrník.“ Ostatní prikyvujú. „Netreba nič nové vymýšľať,“ pokračuje Gevorkyan. „Stačí nezostať manuálnym pracovníkom. Treba na sebe ustavične pracovať, zdokonaľovať sa, rásť. Obrazne povedané, iba naháňaním ľudí, aby behali vo výrobe rýchlejšie, nič na svojich produktoch a službách nezlepšíte.“ Slovenský podnikateľ s arménskymi koreňmi ide ešte ďalej, podobne ako kedysi Baťa, vyhlasuje: „Predávame nie výrobky, ale riešenia!“
Kto je zákazník. Pán či partner?
Náš zákazník, náš pán! Jedno z najznámejších Baťových hesiel viselo nad výrobnými linkami v jeho fabrikách i medzi regálmi v predajniach obuvi. Ľudia na Slovensku a v Česku si ho pamätajú dodnes.
V oddelení vývoja firmy GEVORKYAN, a.s. však majú celkom iný plagát. Na fotografii človek, ruky a nohy zviazané oceľovými reťazami. Všetko preškrtnuté do iks dvoma hrubými červenými čiarami. Pod postavou veľkými písmenami v slovenčine a angličtine: NÁŠ ZÁKAZNÍK NIE JE NÁŠ PÁN!
Vysvetlenie je nižšie: V našej firme GEVORKYAN vnímame zákazníka ako partnera. Dobrý zákazník nie je pán, ale partner. Zlých partnerov nepotrebujeme. A vy?
„Už desať rokov majú naši vývojári pravidlo nepodľahnúť všetkým požiadavkám zákazníka. Najmä nie zadarmo. Ak na nás zákazník extrémne tlačí, preháňa, zoberieme ho k plagátu. Neverili by ste, ako to pomáha. Najskôr sa vždy nahnevajú, čo si to dovoľujeme, ale o chvíľu vychladnú a s úsmevom si pýtajú povolenie odfotiť sa pri plagáte tak, aby bolo vidieť, že oni nie sú našimi pánmi,“ objasňuje majiteľ firmy a dodá: "Pozor! Baťa nás však môže inšpirovať aj dnes. Inak by sme sem na seminár neprišli siedmimi autami, 25 ľudí.“
Ako zmeniť svet? Zmeňte seba!
S Baťom však majú spoločnú inú vec. „Neprijímame riaditeľov, vychovávame si ich. Každý sa ním môže stať, U nás majú všetci možnosť rásť, zlepšovať sa a my takých ľudí aj podporíme,“ dopĺňa Gevorkyan. Jeho firma je známa tým, že zaplatí ľuďom bývanie, liečenie, vysokú školu, požičia na stavbu domu, ale podmienkou je, aby ten človek skutočne dobre pracoval a bolo vidieť, že s firmou to myslí dlhodobo vážne. Disciplína vo všetkom je základ. Alkohol, drogy, lenivosť sa rovnako ako za čias Baťu netolerujú. Tento systém, samozrejme, zamestnancov motivuje, posilňuje ich lojálnosť voči firme a tiež pomáha spoločnosti ako takej ustavične rásť a zlepšovať sa. gevorkyan, nepouzivat ČÍTAJTE VIAC Budujeme lepší a férový svet okolo nás
„Často sa ma pýtajú, prečo to robíme,“ uvažuje nahlas A. Gevorkyan. „Som presvedčený, že zamestnanci sú to najcennejšie, čo firma má.“ Podľa neho sú talentovaní, pracovití a oddaní ľudia hlavný dôvod, prečo získali celosvetovo silné renomé v brandži i mnoho profesijných ocenení. To tvrdil aj Baťa. Dôvera vo vlastných zamestnancov, ktorí majú ambíciu byť výnimoční, podpora ich vzdelávania a rozvoja, rovnaké príležitosti pre všetkých, ba dokonca aj čas na pohyb a zdravý životný štýl. Rovnako apeloval na spoločenskú, sociálnu zodpovednosť firiem. Ako filantrop a občiansky aktivista podporoval projekty na zlepšenie života v komunite.
Gevorkyan vyhlasuje, že firmu začal budovať nie preto, aby zbohatol, mal drahé auto či vlastné lietadlo. „Chcel som zmeniť svet. Nie celú planétu, takú ilúziu som nemal, ale moje okolie – miesto, kde žijem ja a moja rodina. Veď iba ak zlepšíte život okolo seba, dáte zmysel tomu vlastnému. Napokon, čo je v živote najdôležitejšie? Rodina a práca, zvyšok času aj tak prespíme. Svet okolo nás preto musí fungovať podľa pravidiel, ktoré majú logiku a sú férové!“ myslí si. Potom na chvíľu zmĺkne, zamyslí sa a dodá: „Pochádzam z chudobnej rodiny, človek nesmie zabúdať na utrpenia, ktoré zažil. A keď môže, mal by to vracať iným. Preto robím všetko pre to, aby som svojim ľuďom zlepšil kvalitu života.“
Článok bol uverejnený na portálu www.pravda.sk tu .
GEVORKYAN, a.s. Vlkanová
Spoločnosť vznikla v roku 1996, teda pred 27 rokmi. Vyvíja a vyrába vlastné výrobky, ktoré dodáva na všetky kontinenty, do 30 krajín sveta. Podnik sa môže pochváliť tým, že medzi jeho zákazníkov patria popredné automobilky, strojárske a medicínske firmy, ale napríklad aj najznámejší tvorcovia luxusnej módy a kozmetiky. Firma je totiž pre väčšinu svetoznámych a nadnárodných spoločností jediným výrobcom komponentov na zemeguli. Závod preto ide na štyri zmeny, zamestnáva 200 ľudí, priberá ďalších a ustavične sa rozširuje. Nakupuje špičkové stroje a moderné technológie. Investuje do rozvoja a inovácií. Najnovšie dokonca plánuje otvorenie prevádzok v Spojených štátoch a v Mexiku. Vlani v júni sa firma stala prvou zahraničnou spoločnosťou, ktorá verejne ponúkla akcie na burze v Prahe. Od investorov získali takmer 30 miliónov eur, čo bola najväčšia emisia v histórii trhu START pražskej burzy!
Comments